Qo'ynidan to'kilsa qo'njiga
Assalomu alaykum azizlar! Omonmisiz? Horib tolmasdan ilm olayapsizmi?! Yashang!
Charchamang. Shundoq davom etavering. Avvalo,Sizlarni bezovta qilganim uchun uzr so’rayman. Aybga
buyurmaysizlar endi, bir savol tug’ilib qolgandi... shunga haddim sig’ib sizlardan
maslahat olay dedim. Yana nima balolarni boshlab yuribdi ekan bu bola dersiz?!
Hozir, biroz shoshmang, hammasini bir boshidan tushuntiraman.
Hammangiz
maktabda, kollejda qolaversa Oliy ta’lim muassasalarida adabiyot,
tarix,falsafa, pedagogika-psixologiya kabi darslarni o’tgansiz. Aminman-ki
shunday dars paytlarida o’qituvchingiz sizga bizning buyuk bobokalonlarimiz
haqida zavq-u shavq bilan gapirib berganlar. Yaqinda bir darsda o’qituvchi “
Biz dunyo sivilizatsiyasiga beshik vazifasini o’taganmiz”, “Bizning “Uyg’onish
davri”mizda G’arb hali g’aflat uyqsidan uyg’onmagan edi”, “Ular darslik qilib
o’qiyotgan Beruniy ham, Ibn Sino-yu Ulug’bek ham bizniki, tojikniki ham emas,
qozoqniki ham emas,O’zbeklarniki”. Hammasi yaxshi ketayotgan edi shu birgina
“...tojiknki ham emas, qozoqniki ham emas,O’zbeklarniki!” degan jihati sal
noo’rin bo’ldi nazarimda. Nega deysizmi?! Ular rostdan ham bizniki-ku deysizmi?! Unda eshiting.
Keyingi
vaqtlarda “meros talashish” degan bir narsa paydo bo’ldi. O’zbeklar go’yo Ibn
Sinoni “o’zlariniki” qilib olgan emishlar. Tojik kim-u, o’zbek kim?
Qondosh-jondosh, yor-birodar xalqlarku. “Qo’ynidan to’kilsa-qo’njiga”degan gap
bor. Albatta. Muruvvat ikki tomonlama bo’ladi. Xo’sh, Ibn Sinoni o’zbeklarniki
deb aytilsa, tojik birodarlarimiz ham undan “mahrum” bo’lib qolmaydilar-ku.
Mantiq shuni taqozo qilmaydimi? Haqiqatdan ham, ming yillar ilgari yashab ijod
etgan buyuk mutafakkirlar, xoh Abu Rayhon Beruniy bo’lsin, xoh Abu Ali ibn Sino
bo’lsin,shuningdek,Abu Nasr Farobiy, Muhammad al-Xorazmiy, al-Farg’oniylar o’z
“pasport”lariga yoki “tarjimai hol”lariga “men-o’zbekman” yoki “men –qozoqman”,
“men-tojikman” deb yozmaganlar.
-U zamonlarda O’rta Osiyoda “milliy chegaralanish”
o’tkazilmaganda deysizmi?
-Agar ular, bir zamonlar kelib o’z avlodlari bu qadar
“milliylashib”, mayda-chuydalashib ketishini bilganlarida...gap boshqa edi.
-Rost-da. Qardosh xalqlar bir-birlari bilan bu tariqa
“meros talashib” yursalar, bu narsa oxir-oqibatda xalqimizning
hamdo’stligiga...
-Buyuk ajdodlarimiz xotirasiga ham!..
-Munosib ish bo’lmaydi.
-Bunday raqobat va ig’vogarlik, gij-gijlash azaliy
do’st-birodar xalqlarimizni, ularning do’stlarini ranjitadi...
-Suvni loyqalatib, baliq ushlamoqchi bo’lgan
g’animlarning tegirmoniga suv quyadi holos.
-Oltmishinchi yillarning o’rtalarida bu mutafakkir va
mutafannin olimlarimizni “o’rta osiyolik olimlar”deb atashga kelishib olingan
edi-ku deysizmi?
-Menimcha, shu birdan-bir to’g’ri qaror. Negaki, Beruniy,
Ibn Sino, al-Farobiy, al-Farg’oniy, al-Xorazmiy, Ahmad Yassaviy va boshqalar
butun O’rta Osiyo xalqlariga...
-Nainki O’rta Osiyo,boringki, butun dunyo xalqlariga
yetib ortadi. Qiziq-da: butun Yevropaning eng nufuzli oliy maktablarida Ibn
Sinoning “Qonun fit-tib” asari olti asr mobaynida tibbiyot ilmidan asosiy
darslik sifatida o’qitib kelingan ekan, mazkur asarni ular “bu kimniki”-deb
surishtirib o’tirmay, allaqachon o’zlariniki qilib olib, o’zlashtirib
bo’lganlar. Biz bo’lsak,butun, o’zimizga batamom sodiq qolgan holda, Sino
o’zbekmi yoki tojikmi deb “masala” talashib yuribmiz.
Chindan-da, ingliz
Isaak Nyuton-kimniki? U “Ulug’ Britaniya tortishish qonuni” emas, balki butun
olam tortishish qonunini kashf etgan.
Demak: Nyuton dunyo olimi.
O’rta osiyolik
mutafakkirlar ham muayyan milliy chegarada yashagan fuqaroni emas, balki arabu
ajam, forsu xitoy, hindu turkni
o’rgandilar... Zamin, osmon, havo, suv, sayyoralarni tadqiq etdilar. Binobarin,
ular milliy emas, balki miqyosni butun Sharqu G’arb darajasida kengaytirgan
jahoniy olimlar edilar, deyilishga to’la ma’naviy asos bor.
Miqyosni muayyan
bir millat yoki, ehtimol, qabila, urug’lar qadar toraytirib emas, balki
umuminsoniy mushtarak manfaatlar qadar kengaytirib munosabatda bo’lsak, bu
mantiqqa ham, tarixga ham, insofga ham mos ish bo’ladi.
Aks holda
kulguga qolamiz.
Albatta, biz butun O’rta Osiyo xalqlari, jumladan
o’zbeklar, tojiklar, qozoqlar,turkmanlar, qizg’izlar, yagona manfaat yo’lida
birlashgan butun mamlakatimiz xalqlari, qolaversa,butun arab va ajam qavmlari
barchasi o’zlarini o’sha ming yillik merosga daxldor deb bilsalar, ne ajab?
Vorisiylik tuyg’usi, jug’rofiy va tarixiy haqqoniyat ham shuni taqozo etadi.
Bas, biz bugun muhokamani “merosxo’rlik muammosi”ga qaratgandan ko’ra,ularning
yo’qolgan qimmatbaho asarlarini qidirib topish, topilganlarini esa tojik,
o’zbek, qozoq va hokazo tillarga to’kis tarjima qilib, o’rganib, o’zlashtirib,
chinakamiga o’zimizniki qilib olish ustida qiyin amaliy ishlarni boshlashimiz
kerak.
Комментарии
Отправить комментарий